Friday 9 October 2015

Annoying habits

Assalamualaikum & good evening everyone....!

Pernah tak korang tengok or korang sendiri yang lalui, sesuatu tingkah laku atau perbuatan yang dah jadi tabiat korang. Contohnya macam ni eh, sesetengah perempuan bertudung (orang Malaysia la, orang luar aku tak tahu la), akan menggerakkan salah satu pipi atau kedua-dua pipi sebab takot lipatan tudung kat tepi tu jatuh kot. Lagi satu contoh macam kawan ayah aku, akan buat bunyi macam hembus angin dari hidung untuk 3-4 kali, selang seminit dua. Kita dengar macam soh seh soh seh camtu tau. And ofcourse la orang yang tak biasa jadi macam geli. Mesti rimaskan kalau tengok?

Ok, sebenarnya kan, benda tu boleh ubah. Aku cakap ni takdalah nak ikut kajian ke apa tapi berdasarkan diri sendiri. Dulu aku pun jenis gerak-gerak kan pipi tu masa pakai tudung, mula-mula ikut orang, pastu termelekat kat diri sendiri. Pastu ibu aku penah tegur, asal muka tu dok terkenyit-kenyit. Dan dulu jugak aku suka berdehem tapi dari dalam, so aku rasa cam dada aku melepaskan satu beban dari dalam. Aku pun tak tahu kenapa jadi camtu.

Mungkin secara saintifik, perbuatan tu ada nama tapi aku tak pernah google ke apa la kan dan aku tak tahu la ada yang kajian ke tak. So aku rasa cam habits tu buat aku cam hodoh plus bodoh je sebab dok terkenyit-kenyit macam ibu aku cakap dan aku rasa tak tahan dok berdehem dari dalam tu, aku pun cuba untuk tak buat. Aku cakap dalam diri ni, jangan buat, tahan tolong tahan, lama-lama benda tu hilang sendiri kalau praktis la kan.

So kalau korang ada masalah yang macam tu, try la belajar kawal habits korang tu. Kalau korang rasa korang rimas tengok orang yang macam tu dan dalam masa yang sama korang pun macam tu jugak, belajar-belajar la kawal ok. Just take your time tapi kena kawal. Jangan hari ni je cuba kawal tapi esok lusa dah lupa.

Kita boleh kawal diri kita. Sesungguhnya yang baik itu hanya dari Allah, yang buruk itu dari kita sendiri hambanya. Berusahalah!

Jumpa lagi. Buhbye. Xoxo!

No comments:

Post a Comment